Ännu en flexidiss!

Jag kan fortfarande inte förstå mej på de som använder flexikoppel. Okej att man kanske vill att hunden ska få springa var den vill och man ska slippa bli dragen.
MEN enligt mej e det rent av farligt.
För det första kan man inte få in hunden nära sej tillräckligt snabbt. Tex om det kommer en annan hund, en bil eller en cyklist. Om hunden då e ute på längsta möjliga koppel hur ska du då få in den tillräckligt snabbt så det inte händer nått.
För det andra e det inte ett bra sätt att få hundens hjärna att bli stimulerad. Det får motionen i de flesta fallen men hjärnan får ingen "gynmastik". Det är inte psykiskt jobbigt för hunden att gå var den vill. Då får man gå väldigt långt för att få hunden trött.
För det tredje är det i de flesta fallen hunden som e ute och går med människan inte människan som är ute och går med hunden. Detta kan få konsekvenser. Jag sejer inte att det får det i alla fall men i väldigt många. Hunden e boss på promenaden och kan försöka och oftare än man tror lyckas med det i fler fall.
 
Jag va ute med mina hundar en dag för ett tag sen. Som ni vet kan Doris vara lite lömsk ibland. Så möter vi en kvinna med en barnvagn och en liten jack russel i ett flexikoppel. Hunden vill hälsa på mina och det kändes som att det hade gått bra för Doris va ganska lugn. Men iallafall så går den framför vagnen utan att kvinnan märker det, och e på väg fram till oss. Hon va tvungen att stanna och gå runt vagnen för att på tbx hunden där den skulle gå. Denna gången gick det bra men tänk om det varit en annan hund eller om mina hade reagerat annorlunda. Man kan inte få in sin hund tillräckligt snabbt. Kvinnan i detta fallet märkte ju inte heller att hunden va på väg fram till oss förrän hon nästan körde på den. 
 
Det e såklart upp till en själv vad man vill ha för koppel. Men jag dissar flexi! 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0