Underlätta hundmöten

Jag va ute med Kire för en stund sedan. Vi gick uppe på ön, på landsvägen. Det stannade en bil en bit framför och två personer och en hund gick ur medans vi kom närmare och närmare. Hunden var lös och såg först lugn och snäll ut. När han såg Kire spände han snabbt upp sej, öron fram och fick en mer intensiv blick. Då förstod jag att den inte va så vänlig. Den trippade bort till oss, till en början utan att personerna märkte det. Hundarna sniffade på varandra och jag var noga med att hålla kopplet hängande utan någon spänning. Precis när personerna ropade på hunden och fick tag i det gjorde den ett utfall. Kire reagerade inte utan följde snällt med när jag började gå därifrån.
 
När man låter två eller flera hundar hälsa på varandra ska man vara noga med att inte spänna kopplet. Många gånger reagerar hundarna på varandra för att ägaren är spänd eller har ett spänt koppel. Om jag i denna situationen hade spänt kopplet eller försökt dra Kire därifrån hade den hunden antagligen gett sej på Kire innan det nu hände. När en hund spänner sej, så som denna gjorde, ska man inte dra i sin hund. Det uppfattas automatisk som att hunden i koppel flyttar sej självmant, vilket ger utrymme för den (i detta fall) utan koppel att göra ett utfall. Det kan hända samma sak i ett liknande tillfälle mellan hund- människa.
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0