utfodringsrutiner

Jag har funderat en del på hur ofta man ska ge sin hund mat. Förr jämförde jag mycket med hur de har det i det vilda. Om man tittar på vargarna i det vilda så klarar de av ett antal dagar utan mat. Vargarna är "förfäder" till hundarna så då borde ju hundarna klara samma sak. Jag menar inte att man ska vänta flera dagar med att ge hunden mat men jag gav bara två gånger om dagen innan.Självklart har inte hundar som är framavlade för att vara sällskapshundar samma förutsättningar som vargar. Men jag tycker ändå och jämför ibland med hur de har det i det vilda. Man ska inte ta allt så rakt av men man kan utgå lite från de tankarna.
Dessie var lite konstig i magen och hennes avföring var väldigt hård och ibland väldigt lös. Den hade aldrig den där "vanliga" konsistensen. Jag blev tipsad om att blanda uppblött vetekli i maten och det blev väl bra i början men snart blev det som vanligt igen. Ett tag provade vi att blötlägga hennes mat och då tyckte vi att vi såg skillnad i början men det blev också snart det samma.
 
Men så en dag slog det mej, för jag satt och pratad med mamma om detta, att hundar har väldigt stark magsyra för att kunna bryta ner rått kött och ben osv. och för en tamhund så består bara maten av torrfoder som är väldigt lätt att bryta ner. Tänk er själva hur det måste kännas för hunden när den har så pass stark magsyra som hela tiden vill ha något att bryta ner och så får den inte det. Jag vet själv hur det känns för det måste ju vara ungefär samma sak som att ha magkatarr, eller har jag fel? 
 
Iallafall så när vi hade fått hem Doris och hon skulle ha mat 4 ggr om dagen så provade vi det på Dessie också. Det gav resultat. Efter några dagar blev hennes avföring bättre. Hon fick dessutom bättre aptit. 
 
Jag tror att det finns många teorier om detta och självklart så kan det vara olika från individ till individ. 
 
Hur gör ni och varför? Tacksam för svar!
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0