Stoppa blödning!

Igår när jag kom tillbaka med hundarna efter en liten pw fick jag en chock! Hela Doris hals va helt blodig! Jag lossade halsbandet och försökte hitta såret för att få en uppfattning om hur stort/djupt det va. Hittade inget. Gick in och duschade av henne, hittade fortfarande ringer och antog att det slutat blöda.
Men när hon skakade sej så stängte det blod i hela badrummet. Då såg jag att det kom från ett pyttelitet sår på örat. Klippte bort så mycket hår jag kunde och tryckte på med papper. Jag höll tills det sluta blöda men då skakade hon sej igen och slog upp såret igen. Jag höll på i en halvtimme tills mamma påminde mej om att man ska kula ner på såret. Jag tog en isbit och det slutade blöda. Vi tejpade upp örat på huvudet så hon inte kunde slå upp det igen. Snälla Doris brydde sej inte speciellt mycket om det hela alls. Hon låg stilla nästan hela tiden.

Jag kom på sen att jag sett lite blod på dessies nacke en stund innan vi gick ut. Jag kollade genom båda hittade inget. De hade varit ute i trädgården och där har vi en ros. Det va antagligen där hon rivit sej.

Men nu ska jag komma ihåg, kyl ner blödningar med kallt vatten eller is. Det gör att blodådrorna drar ihop sej! Bra av veta om man tex skulle råka klippa i pulpan.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0